Nieuw of gebruikt? Hoeveel pk? Terwijl u op zoek bent naar uw eerste boot, zult u zeker vragen hebben. We kunnen ze niet allemaal in één bericht beantwoorden, maar dit is een goede plek om te beginnen: hier zijn een aantal belangrijke dingen om op te letten als een eerste koper.

KIES EEN BOOTTYPE

U moet kiezen welk type boot te kopen op basis van hoe u van plan bent om het te gebruiken. Laat u niet misleiden door iets te kopen dat groter of groter is dan u echt nodig hebt – u zult uiteindelijk buiten uw budget vallen en te maken krijgen met onnodig onderhoud en gedoe. Selecteer uw boot op basis van de activiteiten waarvoor u hem gaat gebruiken (slangen, vissen, gewoon varen, of een gezinsuitstapje?), uw realistische budget (rekening houden met gas- en onderhoudskosten) en hoe u de boot wilt opbergen als hij het hele jaar door niet wordt gebruikt (water, oprit of garage?).

GEBRUIKT VERSUS NIEUW

Vooral in boten is het eeuwenoude debat van gebruikt versus nieuw belangrijk. Je hebt een heel andere ervaring en een geheel nieuwe set rode vlaggen om op te letten, afhankelijk van welke je kiest. Gebruikte boten moeten wat kilometers (de zogenaamde “uren” voor een boot) hebben om aan te tonen dat de boot is gebruikt en verzorgd, maar niet zozeer dat de levensduur wordt beïnvloed; ongeveer 100-300 uur per jaar is een veilig bereik. Nieuwe boten moeten worden gekocht via vertrouwde kanalen en dealers om ervoor te zorgen dat het niet een online scam of een te goede prijs is die onderliggende problemen aangeeft. En dat is nog maar het begin! Er zijn een heleboel andere rode vlaggen om op te letten in beide categorieën; zorg ervoor dat u uw onderzoek te doen op beide en weeg uw opties voordat u koopt.

INSPECTEREN EN TESTEN

Wij raden u aan te betalen om de boot door een professional of twee te laten bekijken, vooral als u een gebruikte boot of een schip van meer dan 30 meter lang koopt. In plaats van te proberen van de ene op de andere dag expert te worden, kunt u uzelf later enorme hoofdpijn besparen door te investeren in inspecties van een monteur en/of een inspecteur voordat u het koopt. Koop hoe dan ook geen boot zonder eerst een “zeeproef” te hebben gedaan, waarbij u de boot van begin tot eind kunt besturen en ervoor kunt zorgen dat deze volledig werkbaar is. Aangezien de helft van de boot onder water is, zorg er dan voor dat u deze ook aan land inspecteert bij een volledige doorloop, zelfs als dit betekent dat u de boot moet laten trekken. Houd een ongelijkmatige gelcoating, slecht geborgde schoenplaten, glasvezel die uit de gewrichten steekt of een belemmerd zicht vanaf de chauffeursstoel in de gaten (en vermijd dit). Tik op een muntje tegen de romp en het dek om naar holle plekken te luisteren. Kijk vervolgens naar de motor voor nette, kleurgecodeerde of geëtiketteerde bedrading en zorg ervoor dat het oliepeil in de motor en de transmissie gemakkelijk kan worden gecontroleerd.